Nå dina hälsomål utan att spräcka budgeten – kom i form och spara pengar samtidigt!

Inte nog med att året precis har börjat, snart kommer också alla hintar om att det är dags att “komma i form” inför sommarsäsongen. Och visst kan det fungera som motivation för några, att man vill kunna ha den där fina sommarklänningen, eller känna sig stark nog att hänga på barnen när dom ska simma runt i sjön. Men det viktigaste är att vi möter alla aspekter av vår hälsa, både den fysiska och mentala. Då kan vi inte bara tvinga oss själva att springa en mil om dagen för att bli “snygga och orka mer”. För att få ett ordentligt uppsving och nå våra hälsomål måste vi äta hälsosamt, träna kroppen, vila lagom mycket och ta hand om den mentala hälsan.

Och det behöver inte vara en kostsam historia! Det finns många myter om att det är extremt dyrt att leva hälsosamt, och visst ligger det något i det. Yogaklasser för 200 styck, och en acaibowl för 150 kr. Vem har råd med det i längden?

För att kunna nå dina hälsomål på ett ekonomiskt smart sätt (och kanske till och med spara pengar under tiden) kommer här några smarta förslag.

“Super foods” behöver inte vara dyrt

Acai, chia, hampafrön, gojibär och kokosolja. Vad är det, och behöver jag äta det för att vara hälsosam?
Så kallade “super foods” eller supermat, är egentligen bara mat som har ett högt näringsinnehåll. Mycket av den nyttigaste mat som finns, så som bär och nötter till exempel, kan man köpa i storpack och för rabatterade priser. Man behöver absolut inte köpa ett super-bär ifrån Amazonas, lingonen vi har i de Svenska skogarna är precis lika nyttiga. Annan mat som främjar matsmältningen och bidrar med hälsosamma magbakterier, så som till exempel surkål, kan man enkelt göra själv.

För att äta så hälsosamt som möjligt och samtidigt spara pengar kan man tänka på följande:

  • Köp frukt och grönt som är i säsong
  • Leta upp affärer som säljer nötter, linser och bönor i storpack (asiatiska och arabiska matbutiker till exempel)
  • Blötlägg och koka linser och bönor hemma
  • Undvik rött kött och mejeriprodukter
  • Undvik processad mat, dvs hel- och halvfabrikat
  • Köp matvaror utan innehållsförteckning, dvs från grönsaksavdelningen, eller förpackningar med endast en ingrediens.

Förbered veckans måltider

Dedikera några timmar varje helg, till exempel på söndagen, till att förbereda luncher för hela veckan. Du kan om du hinner också förbereda middagar. Koka gryn så som quinoa, matvete och fullkornsris. Rosta hårda grönsaker, blötlägg bönor, koka ägg, strimla och hacka grönsaker som du inte vill tillaga, och blanda dressingar. Med några enkla variationer har du nu nyttiga och goda luncher till hela veckan. Tänk på att inte blanda ihop salladerna i förtid. Håll grynen för sig, dressingen för sig, hackade tomaten för sig, osv. Annars blir det vattnigt och håller sig inte fräscht lika länge.

Genom att förbereda veckans måltider med hjälp utav storkok, eller basera alla veckans måltider på samma hälsosamma ingredienser, sparar man hundratals kronor i veckan på mat samtidigt som man boostar sin hälsa och sitt välmående. Man bidrar också till minskad vardagsstress eftersom att matlagningen redan är avklarad, och man kan istället använda den tiden till att göra annat.

Det behöver inte vara dyrt att träna

Att vara medlem på ett gym kan vara riktigt dyrt, och ingenting alla har råd med. Som tur är finns det mängder av alternativ! Ladda ner några sköna podcasts och ta en promenad, ta en springtur i spåret, eller köp lite vikter och gör ett hemmagym. Det finns mängder av gratis träningsvideos online, så man slipper låna 3000 kr för att ha råd med ett årskort på gymet. Varesig man är intresserad av yoga, kickboxning eller balett så finns det något för alla. Det finns också träningstjänster och appar som kostar lite, men de är ändå betydligt billigare än ett gymkort. Även om man är nybörjare och aldrig har tränat eller motionerat förut, så finns det enormt mycket information på nätet, och man kan enkelt hitta både träningsschema och stöd. Tänk bara på att ta det försiktigt i början så du inte skadar dig!

Vatten, vatten, bara vanligt vatten

Så enkelt och så uppenbart. För att spara pengar och uppnå dina hälsomål bör vatten vara den enda drycken du konsumerar, förutom eventuellt kaffe och te någon gång då och då. Vi i Sverige har fantastiskt kranvatten, och att dricka något sött och sliskigt istället för vårat fantastiska vatten är helt enkelt ologiskt. Våra kroppar behöver vatten för att hålla oss friska och fräscha, och att dricka mycket vatten hjälper också till att rensa ut slaggprodukter och hålla oss pigga och glada.

Och det är gratis!

Skippa lokaltrafiken

Att ta sig till jobbet med hjälp utav sin egen kropp är ett härligt alternativ till den trånga och obekväma pendeln. För dig som inte har orimligt långt till jobbet, prova att cykla, gå eller springa minst ett par dagar i veckan. På det sättet sparar du pengar och får ett överlägset försprång mot dina hälsomål!
Bor du långt ifrån jobbet kan du hoppa av bussen några hållplatser tidigare för att få en skön promenad. Att röra på sig en stund innan jobbet är också ett skönt sätt för kroppen och hjärnan att vakna, rensa tankarna och komma i balans inför en lång arbetsdag, och promenader är otroligt effektivt mot stress.

Meditera

Meditera! Det betyder inte att du ska sitta med benen i kors i flera timmar och säga “Ouumm”. Det kan man givetvis göra om man vill, men meditation är så mycket mer än så.

Även några minuters meditation kan påverka din psykiska hälsa enormt. När du tränar på att identifiera dina negativa tankar, och tränar på att hålla sinnet lugnt, kan du njuta av mindre stress och ångest i vardagen. Meditation är gratis, och det finns appar och youtube-videos som kan hjälpa dig att komma igång. Unna dig 5 minuter varje kväll, du kommer inte att ångra dig!